Tap to unmute

Skąd naprawdę pochodzisz? (Genetyczny przegląd polskich miast) 🌍

Udostępnij
Umieść na stronie

Komentarze • 4 353

  • Globalista - Oskar Bednarski

    #PomysłyODWidzów 🌎❤️ PISZCIE POMYSŁY TUTAJ 🥸

    • Adam Danielewski
      Adam Danielewski 5 dni temu

      @Dwa Wafelki Juchhu.

    • Michał Goc
      Michał Goc 16 dni temu

      Jakucja najzimniejszy teren

    • To Me
      To Me 27 dni temu

      Moja babcia pokrewieństwo z Ukrainy czy też żydowskie to nieznane... spekulacje... a mój dziadek pokrewieństwo z Niemiec bo niemieckie nazwisko miał. Jestem zOlsztyna :)

    • KArol Małopolski
      KArol Małopolski 27 dni temu

      Globalista - Oskar Bednarski, a to przeeeciąganie samooooogłosek to z jakiiiiich geeeeenów pochoooooodzi?

    • Wolny Człowiek
      Wolny Człowiek Miesiąc temu

      Jak by wyglądała trzecia Wojna Światowa to wiemy. A jakby jednak udało się komuś przeżyć to jak wyglądać będzie czwarta wojna światowa.

  • `Mαtҽυʂz [R]
    `Mαtҽυʂz [R] Rok temu +1127

    Trochę się zawiodłem, mało powiedziałeś o południu Polski :/

    • Marta Nowaczek
      Marta Nowaczek Miesiąc temu

      @Adam Lewandowicz raczej austriackie, bo to zabór austriacki był

    • Lucy luck
      Lucy luck Miesiąc temu

      Południe Polski z uwagi na historię będzie bardziej czeskie oraz Austro Węgierskie

    • Exophiny
      Exophiny Miesiąc temu

      Właśnie zawsze o południu mało mówi jak jest jakiś temat o polsce. A tu to jest perzecież te rejony mają wiele folklorów i innych. My z południa jesteśmy pochpdzenia bałkańskiego i galicyjskiego. Dlatego tutejsi ludzie są nizsi niż ci z zachodu

    • Tadeusz Giefert
      Tadeusz Giefert Miesiąc temu

      @Wujek Dobra Rada Mozesz-moge powiedziec ze 80 tys wspolpracowalo z Niemcami - na czele z Krzeptowskim -Tak wujek

    • Alicia Stachura
      Alicia Stachura Miesiąc temu

      Nowosądeckie

  • Małgorzata Kądziołka
    Małgorzata Kądziołka 2 miesięcy temu +12

    Bardzo mało uwagi poświęciłeś południu Polski , a był tu prawdziwy tygiel narodowościowy i kulturowy .

  • Mirosław Janusz Kowalski

    Pozwolę sobie zauważyć, że umieszczone w tytule określenie "genetyczne" nie pasuje do treści. Trzeba pamiętać, że zarówno tereny zachodnie jak i północne zamieszkiwane przez "Niemców" nie odnosi się de facto do ich genetycznego pochodzenia ale do obywatelstwa. Prowadzone badania oparte na DNA a dokładniej na podstawie haplogrupy Y-DNA ( chromosomu Y dziedziczonego w linii męskiej) praktycznie nie ulegającej mutacjom. Żeńska linia tzw. mtDNA ( dziedziczona w linii żeńskiej) ulega mutacjom. Z tych badań prowadzonych na podstawie dostarczanych próbek, a Polacy coraz częściej szukają swoich najdalszych korzeni, że 55- 64% współczesnych Polaków ma pochodzenie słowiańskie (R1a1)przyczym najwięcej wystepuje u Serbołużyczan ( południowo wschodnie Niemcy). Jak się to ma do filmu? Otóż zawarte w treści informacje o wymieszaniu się naszych przodków na zachodzie i Północy jest raczej tylko na poziomie obywatelstwa przed 1945 rokiem a nawet i wcześniej gdyż w znacznej części pozostali na tych terenach "Niemcy" to de facto zgermanizowani kulturowo i lingwistycznie Słowianie co zresztą wynika z badań gdyż nie ma tzw germańskiej h-grupy a dzisiejsi Niemcy nie mają wyraźnie określonej genetycznie jednej grupy a są zlepkiem celtycko (R1b), nordycko (I1)słowiańskiej (R1a). Wynika to m.in. z odległej przeszłości gdy ludy celtyckie ( Celtowi) i nordyckie ( Goci) oraz Słowianie w swych wędrówkach przeszli przez Europę docierając aż przez Półwysep Iberyjski do Afryki. Efekty tych wędrówek widać też właśnie w mtDNA i tzw. 7 pramatkach Europejczyków.
    Zupełnie inaczej jest z żydami. Ok 68% polskich żydów nie ma nic wspólnego z genetycznym pochodzeniem semickim ( mają je głownie Arabowie) od którego wywodzą się antyczni żydzi czyli Izraelici ( nie mylić ze współczesnymi Izraelczykami). Żydzi polscy i większość żydów europejskich ma pochodzenie chazarskie ( lud pochodzenia tureckiego również znacznie wymieszany genetycznie w wyniku łączenia się z podbijanymi sąsiadami ). Semickie pochodzenie wykazują żydzi zamieszkujący Włochy czy Hiszpanię a migracja żydów z Niemiec w XV wieku do Rzeczpospolitej nie spowodowała zwiększonego wskaźnika J i E wśród żydów środkowo - wschodniej Europy a wręcz przeciwnie wśród badanych żydów z tej części Europy dość częsty jest chromosom Eu 19, który znaleziono również wśród 60% wschodnioeuropejskich Chrześcijan. Można pokusić się o jasne stwierdzenie, że żydowskość w tej części Europy związana jest nie z pochodzeniem genetycznym ale z wyznaniem. Tak więc jeśli przodek był wyznania mojżeszowego niekoniecznie musiał być Semitą a jeśli któryś z jego potomków przeszedł na chrześcijaństwo co było dość powszechnym zjawiskiem u schyłku Rzeczpospolitej i w okresie zaborów to genetycznie dzisiejsi potomkowie tej rodziny mogą mieć znaczny wskaźnik R1aj bez elementów J czy E.

    • MZ Ska
      MZ Ska Miesiąc temu

      Myślę, że ma Pan sporo racji w tym, co Pan napisał, choć nie do końca, że trochę racji ma też autor filmu. Swego czasu żywioł polski był na tyle silny i atrakcyjny, że stosunkowo wielu Niemców chciało być Polakami, w związku z czym, przyjeżdżali tu i się polonizowali, zakładali rodziny, itp., itd. Rodowitych Niemców, dodajmy. Wielu Polakom wydaje się, że generał Uhnrug był jakimś wyjątkiem, a to nie do końca prawda. Oczywiście zdecydowanie więcej Polaków ulegało germanizacji, aniżeli Niemców polonizacji, ale dysproporcja pomiędzy tymi zjawiskami nie była aż tak gigantyczna, jak mogłoby się niektórym wydawać.

    • The Future Is Now
      The Future Is Now Miesiąc temu

      @Adam M : Naprawdę? A genetycznych potomków pierwszych europejskich rolników (ciemne włosy i oczy) potrafi Pan po rysach rozpoznać? Wątpię.

    • The Future Is Now
      The Future Is Now Miesiąc temu +2

      @SimpleMinds : W dwóch zdaniach to można objaśnić pierogi.

    • Zdzislaw Rokita
      Zdzislaw Rokita 2 miesięcy temu +1

      Coś się Panu pomieszało . Berlin leży na terenach , które zamieszkiwali Słowianie. Tereny północne Polskie , również zamieszkiwali Słowianie, Proponuję wgląd do polskich podręczników historycznych. Życzę miłej lektury.

  • Bartosz Na Świecie
    Bartosz Na Świecie Rok temu +9

    Nie byliśmy mniejszością we własnym kraju tylko narodem we wspólnocie.

  • Kamila S
    Kamila S 11 miesięcy temu +66

    Mała uwaga, podajesz Elbląg i Olsztyn, a w podsumowaniu jest "Ludność na Mazurach". Od Elbląga do Olsztyna ciągnie się Warmia, a Mazury są dalej na wschód.

    • Grzegorz
      Grzegorz 7 miesięcy temu +7

      Olsztyn to Warmia. Nawet ja, który jestem z Rzeszowa to wiem

    • Kuba Z
      Kuba Z 8 miesięcy temu +2

      Elbląg

  • Mikos Dzwony
    Mikos Dzwony Rok temu +294

    Pomysł na odcinek: Księstwo Cieszyńskie - państwo istniejące w latach 1290-1918. Zostało podzielone między Polskę i Czechy. #pomysłyodwidzów

    • Bęcyk Kurzałapka
      Bęcyk Kurzałapka Rok temu

      @Teresa Jancz Nevzrušuj se tím!
      A w jakim celu zostałem zawiadomiony, na moja skrzynkę mail'ową, o wysiłkach niejakiego "Mikos Dzwony"? Fuj! Precz!
      Pozdrawiam niesłychanie bezczelnie uprzejmie - dla tego, bo ponieważ...

    • Teresa Jancz
      Teresa Jancz Rok temu

      Dobry pomysl

    • Zbigniew Haczek
      Zbigniew Haczek Rok temu

      @Bęcyk Kurzałapka Wiem doskonale! przejdz do sedna sprawy kim jest Slazak cala pewnoscia nie Prusak ani nie Slowian gdybys podstawowa prace zrobil to bys wiedzial kto jest.Czytalem juz wiele artykulow twoich i doskonale wiem co tacy jak ty robia na internecie. Czasy klamst i przekrecen propagandowych przechodza do historii, nauka wam robi tatuarz na waszym rozumie. Pisze w ten sposob zeby tacy jak ty wiedzieli ze nie mieszkam w kraju i opuscilem kraj przez nich.
      PS.
      Ukrywanie sie pod pseudonimem na nic ci sie nie przyda tylko czlowiek zastraszony mysli ze sie ukryl pod listkiem i nikt jego nie zobaczy .To tak dla twojego IQ. :)))

    • Bęcyk Kurzałapka
      Bęcyk Kurzałapka Rok temu

      @Zbigniew Haczek Haczek, serduszko kapuściane, weź przepuść swój tekst przez autokorektę przeglądarki lub w edytorze tekstu. Taka procedura nie wykaże raczej błędów interpunkcji, ale przynajmniej te ortograficzne już tak. Wątpliwe iż jesteś stąd, choć byś nawet był spacyfikowany formalnie (a nie jak piszesz "z pacyfikowany"). A poza tym mnie mierzi nadużywanie słowa, przez pseudo posesjonatów, słowa o posiadaniu. Ja używam słowo mieć/mam/miałem etc. Nie wiadomo, przez twoje niechlujstwo językowe i ADHD klawiaturowe o jakim posiadaniu piszesz we wstępie swojej enuncjacji. Jeżeli żeś cudzoziemiec, to brak polskich liter w twoim sprzęcie i tak słabo ciebie usprawiedliwia. A jeżeli urodziłeś się i mieszkasz w Polsce, to niezdolność twoja do posługiwania się klawiszem "Alt" źle o tobie zaświadcza. Zanim zaczniesz publikować swoje wynurzenia, jak śląskie bebły, zastanów się nad czymś - taka zagadka, że jeden mówi „gorzej już być nie może”, a drugi mówi „może, może”. Który jest pesymistą, obaj są pesymistami, czy jeden z nich jest optymistą, a drugi jest pesymistą? Ten „jeden” lub „drugi” w zdaniu drugim, to nie pierwszy i drugi ze zdania pierwszego. Jeśli i nawet napisałeś, co napisałeś, w nawiązaniu do mojej enuncjacji o tym iż mam jak wszyscy geny małpoluda, a to jest bardziej fascynujące niż pochodzenie tych uważających geny swojej rodziny za bardziej fascynujące - to częściowo jestem usatysfakcjonowany przez zakwestionowanie przez ciebie, jakby, że takie geny mam. Zatem, pozdrawiam niesłychanie bezczelnie uprzejmie - dla tego, bo ponieważ...

    • Zbigniew Haczek
      Zbigniew Haczek Rok temu +2

      @Bęcyk Kurzałapka Zeby miec fascynujace to trzeba pierwsze je posiadac obojetnie skad przodkowie przyszli. Obojetnie jak sie patrzy na ta sprawe, do kogos wczesniej te ziemie nalezaly.Teraz genetyka rozwala propagandzistow ktorzy robili wiele wojen o te ziemie. Imperia przychodza i odchodza a ludzie pozostaja.Orginalni wlasciciele juz dawno zostali spacyfikowani przez ludy ze wschodu jezyk tych ludzi juz dawno nie istnieje mozesz jedynie ich odnalezc w swoich genach a jezeli ich nie posiadasz to oznacza ze jestes obcy tych terenow.

  • Marzena Bronowicka
    Marzena Bronowicka Rok temu +7

    Jeżeli chodzi o nasze pochodzenie to trzeba zacząć chyba od ostatniego zlodowacenia i przeanalizować gdzie i dlaczego pojawiali się ludzie, gdzie się osiedlali a najważniejsze skąd przywędrowali na tereny teraźniejszej Polski. A niemcy i żydzi w tej historii są na drugim planie. No chyba że kogoś interesuje ostatnie 200 lat.

  • Andrzej Janion
    Andrzej Janion 7 miesięcy temu +30

    Moim przodkiem był Xsavier Janion (Żenią) przybyły w 1812 roku z Napoleonem. Do Moskwy nie dotarł bo po drodze na Litwie wdał się w pojedynek i został ciężko poraniony. i od niego pochodzi Litewska i polska linia Janionów, (Każdy kto w Polsce nosi to nazwisko jest naszym krewniakiem, Na Litwie po ostatniej wojnie przymusowo zmieniono nasze nazwisko na Janioniz lub Janionajtis. Mój ojciec był legionistą Hallera. Ja jestem szóstym pokoleniem Xsaviera. A mój syn ma imie Mamert nr 5 w rodzie. Najsławniejsza w naszym rodzie jest zapewne Maria Janion wybitna profesor polonistyki. Mieszkam na zachodzie polski repatriowany z 1945 r z Janowa Poleskiego

    • Lodomiś
      Lodomiś 2 miesięcy temu +4

      @Roman Rumcajs jaki ty masz problem?

  • PAKO
    PAKO Rok temu +6

    Czemu nie został poruszony temat małopolski oraz od kiedy Kraków zaliczamy do centralnej polski?

  • Łuki Łuki
    Łuki Łuki Rok temu +206

    Warto wspomnieć że wielu Polaków ma też Tatarskie korzenie

    • Paweł Grabowski
      Paweł Grabowski 2 miesięcy temu

      @Leon Salomon Azjatyckość tych oczu może dostrzec ten kto nie ma ich w rodzinie po mieczu i kądzieli , a że jest nas już tylko 20% to nie możesz mi w to uwierzyć bo należysz do tych 80% którzy mięli nadzieję że nie widać

    • Paweł Grabowski
      Paweł Grabowski 5 miesięcy temu

      @M H Skośność oczu Żydów jest charakterystyczna i minimalna , różni się od wymienionych przez ciebie i takich oczu jest większość w dzisiejszej Polsce , jednak dojrzeć to może ten kto ich nie ma a tych już nie wielu

    • M H
      M H 5 miesięcy temu

      @Paweł Grabowski oczy skosne sa ta oczy Hunow, ktorzy nachodli Gothow czyli Niemcow I bardzo duzo ich zginelo. Czesc Niemcow ma skosne oczy, bo wymieszani z tymi Hunami, no ich czesc Skandynawow I glownie Sami, ludzi zyjacy w Laponi. I Niemcy pochodzacy z Trojii, ktore jest w Azji. Frankowie pochodzenia z Azji.

  • Szymonkolejarz
    Szymonkolejarz Rok temu +1121

    Historia mojej rodziny jest długa ale bardzo ciekawa 😁 w skrócie..
    Najstarszy przodek jakiego znam żył za czasów I Rzeczypospolitej. Wtedy to nasza rodzina otrzymała herb szlachecki . Po zaborach osiedliła się na wielkopolsce i w okolicach Warmii. Ok. 50 lat przed odzyskaniem niepodległości Mój ród osiedlił się na Wołyniu gdzie wybudowali dworek. Mieszkali tam aż do wybuchu II wojny światowej..
    Chyba nie muszę pisać co wydażyło się na Wołyniu w czasie wojny... Ukraińcy wyrżneli większość członków mojego rodu... Do dziś z pokolenia na pokolenie przekazywane są historie tortur dokonanych tamtego dnia... Dwór został spalony... Ci co przeżyli zdołali uciec przed ukraińcami ale trafili w ręce Niemców którzy wsadzili ich do obozu koncentracyjnego... Przeżyło tylko 3 członków... Po wojnie osiedlili się na Pomorzu zachodnim. Mimo iż nie używamy naszego herbu nosimy ze sobą historie całego rodu oraz jej tradycje 🥰

    • Borys Swobodzinski
      Borys Swobodzinski 2 dni temu

      Lol ja jestem z Gdańsk i a ma pra babka Rufina była ukraińskim👍❤️😶‍🌫️

    • KrzysieKLCPL
      KrzysieKLCPL 6 dni temu

      @Marian Brom zwykli ludzie, czy szlachta. Ukraińcy mordowali zwykłych ludzi. Dlaczego nie wzięli się za szlachtę, a tak była uzbrojona...

    • Łukasz Malinowski
      Łukasz Malinowski 10 dni temu

      @Ivandrey Konradınoğlu Dopiero teraz :)

    • oxyv
      oxyv Miesiąc temu +1

      @nataliusze ciekawe; jakie to ulice? swoją drogą, jak może być w mieście kilka ulic od jednego nazwiska... kłopoty administracyjne, czy z doręczaniem poczty...

    • Danuta Krzymowska
      Danuta Krzymowska Miesiąc temu

      👍

  • Coast Salish
    Coast Salish Rok temu +62

    12:49 Mówi pan o Ślązakach a na zdjęciu są górale podhalańscy 👍🏼👏🏼👏🏼

  • SurfHel Produkcja
    SurfHel Produkcja Rok temu +2

    Kaszuby :) cieszę się że wspominasz. Kultura,granice, język 👅 czyli wszystko co spełnia warunek indywidualności narodowościowej.

  • Krystyna Rakowiecki
    Krystyna Rakowiecki Rok temu +59

    Ciekawa analiza, ale mam wątpliwości co do jej stuprocentowej wiarygodności. Ciekawy jest też akcent prelegenta, czyżby zaśpiew rosyjski ? Białoruś, białostockie?

    • Jarosław Płucisz
      Jarosław Płucisz Miesiąc temu

      Swój chłop... ukrainiec.

    • Dawid S
      Dawid S Miesiąc temu +2

      @ewa dawidsson W Lubelskim mówimy inaczej.

    • ewa dawidsson
      ewa dawidsson 2 miesięcy temu +1

      Wyglada na Lubelskie a moze sie myle, ale mowi bardzo specyficznie...

    • Krystyna Rakowiecki
      Krystyna Rakowiecki 4 miesięcy temu

      @ewa emmerich Pozdrawiam. :)

    • ewa emmerich
      ewa emmerich 4 miesięcy temu +5

      tez tak odebralam,pozdrawiam

  • Krzysiek M
    Krzysiek M 8 miesięcy temu +18

    Mówisz "górny i centralny Śląsk" a pokazujesz Wrocław, to bawi mnie tak samo jak na Pomorzu myślą że na dolnym Śląsku mówimy gwarą Śląska

    • PiotrHo4
      PiotrHo4 Miesiąc temu

      @Srebrny Drań Górnego Opole.

    • Srebrny Drań
      Srebrny Drań 2 miesięcy temu

      Kiedyś stolicą Śląska był Wrocław

  • Julian Żmojda
    Julian Żmojda Rok temu +342

    Moja prababcia urodziła się w Odessie i miała ojca Austriaka. Dorastała w Krasnojarsku i tam mieszkała przez długi okres. Mój pradziadek był kolejarzem z Polski który został wywieziony w czasie wojny właśnie na Syberię i tam poznał się z babcią. Mają 6 dzieci z czego 2 urodzili się w Rosji i jedno w pociągu którym wracali do Polski.

    • hubert 2029
      hubert 2029 4 dni temu +2

      @Blankett twoja siostra pytała

    • Blankett
      Blankett 4 dni temu

      @hubert 2029 kto pytał?

    • The R
      The R 4 dni temu

      @Blankett i jeszcze masz błękitna krew bo twoja matka jest twoja siostra 😂

    • The R
      The R 4 dni temu

      @aztek 1985 aztek tak na pewno

    • KrzysieKLCPL
      KrzysieKLCPL 6 dni temu

      @Karolina Galant Jaka Ukrainka?

  • Ewa Chomicz
    Ewa Chomicz 3 miesięcy temu +1

    Bardzo ciekawy temat. Życzę rozwinięcia kanału

  • Grazyna Pietrzak
    Grazyna Pietrzak Rok temu +4

    Moj dziadek urodzony w Bawarii do Polski przyjechal w 1946 babcia z okolic Warszawy tak typowo nie wiadomo .Mieszkali na ziemiach odzyskanych okolice Zagania .Moj tata w 1964 wyjechal na Slask tam urodzilam sie ja moje dzieci .Teraz dzieci mieszkaja w UK A ja na Islandii I takie to zycie

  • DirUzo
    DirUzo Rok temu +9

    siemanko pochodzę z Mielca około 45 km od Rzeszowa
    chciałem tylko powiedzieć że mielec był kiedyć obozem mongolskim
    za czasów podbojów Czyngis-chana

    • DirUzo
      DirUzo Rok temu

      @joe o czym ty gadasz?
      Mongoły były w Mielcu przed Rosjanami

    • DirUzo
      DirUzo Rok temu +2

      @Bob Ti z dwojga złego wolę być mongołem
      Jeździć konno
      Strzelać z łuku
      I mieć całego pindola

    • Bob Ti
      Bob Ti Rok temu +1

      Chyba 60 km od Rzeszowa. O obozie mongolskim nie słyszałem ( chociaż czytałem historię Mielca ), ale wiem że cała starówka mielecka to byli w przytłaczającej większości żydzi.

  • ufeKKK
    ufeKKK 11 miesięcy temu +11

    Stary jak nie zmienisz tego akcentu kiedy wymawiasz "Poooooolska" to dzwonie na prokuraturę :D Spoko filmiki robisz ;)

  • Taikoubou89
    Taikoubou89 9 miesięcy temu +9

    Rzeszów miasto magnatów, mówi wam to coś 😌😎

    • Mamuszka bis
      Mamuszka bis 2 miesięcy temu

      Magnatöw ,szlachcicöw to tam bylo göra 2% a reszta to chlopi panszczyzniani

  • Jaga Jaga
    Jaga Jaga 5 miesięcy temu +25

    Nie wspomniałeś o Ludności zamieszkałej w Bieszczadach jak Bojkowie i Łemkowie. Zamieszkiwali tu też ludzie pochodzenia rusińskiego i włoskiego. Sama pochodzę z Komańczy moja pra babka była z Armenii.

    • Tadeusz Giefert
      Tadeusz Giefert 2 miesięcy temu

      @Mirka Bittel Nie w Muczkowie tylko w Myczkowie

    • Mirka Bittel
      Mirka Bittel 2 miesięcy temu

      @Tadeusz Giefert Tak wiem. Spedzajac urlop w Bieszczadach odwiedzam tez obie Zernice i Muzeum Bojkow w Muczkowie. Moja mama miala 11 lat, kiedy ich wywozili. To ktos z Krosna wykupil te ziemie?

    • Tadeusz Giefert
      Tadeusz Giefert 2 miesięcy temu

      @Mirka Bittel Cala Zernice zakupil jeden czlowiek .Zernica byla duza wioska ponad 1 tys mieszkancow przed 2 wojna sw teraz nikt tam nie mieszka

    • Mirka Bittel
      Mirka Bittel 3 miesięcy temu +1

      Milo uslyszec🙂 Moja Mama pochodzi z Zernicy Niznej.

  • Marbik 98'
    Marbik 98' 9 miesięcy temu +1

    Moimi przodkami byli kosmici, bo nie pasuje do nikogo 😆 a mi się pomyli po prostu planety 😀

  • [F2P]cookie
    [F2P]cookie Rok temu

    #PomysłyODWidzów może co by się stało gdybyśmy stworzyli broń silniejszą niż bomba kobaltowa?

  • Camy 89
    Camy 89 9 miesięcy temu

    Moja babcia mieszkała nie daleko Grodna :) w Bojarach :) pochodzę ze Świnoujścia a mieszkam teraz w Zielonej Górze :)

  • Борис Николаевич

    Witajcie Polacy z Rosji, w Polsce jest wielu życzliwych ludzi 🇷🇺❤️🇵🇱

  • Kantegride
    Kantegride Rok temu +1

    Bardzo mało danych o Podlasiu.
    To najbardziej zróżnicowany region w całym kraju...

  • Pan Marcin
    Pan Marcin Rok temu +3

    Jeśli chodzi o Szczecin to wbrew pozorom najwięcej osób osiedlających się tam w 1945 r. nie pochodziło z Kresów a z... Wielkopolski, jak chociażby pierwszy powojenny prezydent Sz-na Piotr Zaremba. Można o tym poczytać w jego książce pt.: "Walka o polski Szczecin". Kresowiacy zaczęli osiedlać się tam w późniejszych okresach.

  • Błażej Wasilewski
    Błażej Wasilewski Rok temu +48

    Mój dziadek zawsze opowiada o tym jak dorastał pod Wilnem i do dzisiaj żałuje że za młodu nie zainteresował się historią rodziny bo przez to mało o niej wiemy.
    Pozdro z Elbląga

    • Paweł Weryk
      Paweł Weryk 2 miesięcy temu

      Ja jestem spokrewniony z wasilewskimi z pod Wilna 8-)

    • Mirka Bittel
      Mirka Bittel 3 miesięcy temu +1

      Moj tata z Wilenszczyzny, ale dzisiaj juz po bialoruskiej stronie i na szczescie interesowal sie pochodzeniem naszej rodziny. Katarzyna 2 przywiozla 3 braci rzemieslnikow na teren wilenszczyzny i stad moje nazwisko Bittel. Urodzilam sie na Pomorzu kolo Slupska. Pozdrawiam

    • zwierzakovo_vita
      zwierzakovo_vita Rok temu

      Też pozdrawiam okolice Elbląga 😋

  • nowack nowacki
    nowack nowacki Rok temu +7

    Pannorama Racławicka jest ...podarkiem Chruszczowa i ostatnim dobrem kultury z kresów ! Po roku 89" Polska i Polacy nie otrzymała nic bo się o to nie starała. Takie to
    odradzenie Państwa Polskiego !

  • Hubert Szadurski
    Hubert Szadurski 11 miesięcy temu +2

    Mapka w pewnym sensie niedopuszczalna ponieważ sugerować może, że nie istnieje ktoś taki jak Polacy a przecież nasza tożsamość etnograficzna, językowa czy też kulturowa nie wzieła się znikąd. Nasza tożsamość etniczna, językowa jak i kulturowa formowała się od początku istnienia człowieka.

  • SWAROZYC
    SWAROZYC 9 miesięcy temu +1

    A moja rodzina pochodzi z Radomia i okolc. Znalazłem informacje że mieli również włości w woj ruskim okolice Lwowa!

  • SHERMAN x
    SHERMAN x 9 miesięcy temu +3

    jestem ze śląska i po moim nazwisku nie trudno się domyślić że moi przodkowie byli pochodzenia czeskiego bo moje nazwisko oznacza góry po czesku

  • Mysterion
    Mysterion Rok temu +271

    Ja mam 3 Pochodzenia
    Rodzina od strony mamy w tym moi dziadkowie pochodzą z terenów dzisiejszego Kurska czyli Rosja
    A rodzina mojego taty to dziadkowie to rodowici polacy ale mój pradziadek to Niemiec który urodził się w Norymbergi a prababcia pochodzi z miasta Pecz czyli z Węgier ale mimo tych 3 pochodzeń wiem że jestem Polakiem i kocham swój kraj.

    • Kris Fekete
      Kris Fekete Rok temu +5

      @Zdzislawa von Nygusowa Wręcz przeciwnie, nienawiść to zupełnie obce mi uczucie, zamiast emocji, zwłaszcza tych niezdrowych wolę analityczne spojrzenie i wyciąganie wniosków. Ponadto przypominam, że to nie ja pierwszy wtrąciłem swoje trzy grosze do tego wątku, akcentując swoją pogardę do narodu z którym sam wraz ze wszystkimi pozostałymi uczestnikami tej polemiki się identyfikuję, abstrahując już od faktu, że twoje prowokacyjne teksty nie mają żadnego związku z treścią powyższego filmu, tak więc schowaj pazurki i zluzuj poślady, bo tą swoją agresją werbalną nie zdobędziesz szacunku ani poważania do narodu, którego nieudolnie starasz się być mecenasem, a jedynie utwierdzasz w przekonaniu tych, który mają odmienne zdanie. Znam Niemców na tyle dobrze, żeby na ten temat w miarę rzeczowo się wypowiedzieć, zresztą pochodzę ze Śląska i sam mam cztery pokolenia wstecz czysto niemieckiego przodka i znam też historię, przed którą ty chowasz głowę w piasek. Twoje pozamerytoryczne inwektywy , to po prostu zwykłe argumentum ad ignorantiam typowe dla trollingu, tak więc szkoda prądu na dalszą konwersację.

    • Zdzislawa von Nygusowa
      Zdzislawa von Nygusowa Rok temu

      @Kris Fekete Wnioskujac po tresci twoich "wykladow"jest w tobie psychopatyczna nienawisc do zachodniego sasiada ,nie mowiac juz o obelgach i prymitywnych wyzwiskach w moim kierunku godne trodglodyty. Taka moja puenta.

    • Kris Fekete
      Kris Fekete Rok temu +7

      @Zdzislawa von Nygusowa „Nie miejcie litości. Bądźcie brutalni. Słuszność jest po stronie silniejszego. Działajcie z największym okrucieństwem. Całkowite zniszczenie Polski jest naszym celem wojskowym. Szybkość - oto naczelne zadanie. Ścigajcie wroga aż do całkowitego unicestwienia”.
      Te słowa wypowiedział Hitler w Obersalzbergu 22 sierpnia podczas odprawy generalskiej. Kilka dni później jego armia bez wypowiedzenia wojny dokonała brutalnej agresji na suwerenny kraj, w którym na równi z celami militarnymi atakowane były obiekty cywilne, co nazwano wojną totalną. Był to precedens w Europie, siły powietrzne Luftwaffe bombardowały miasta i dokonywały rzezi na bezbronnych kolumnach ewakuującej się ludności cywilnej, w których znacznie przeważały kobiety i dzieci.
      Przed inwazją generał Kesselring w przemówieniu do lotników powiedział:
      „Krążąc nad miastami i polami wroga, winniście zdławić w sobie wszelkie uczucia. Musicie powiedzieć sobie, iż istoty, które widzicie, nie są ludźmi. Ludźmi są bowiem tylko walczący Niemcy. Dla niemieckiej Luftwaffe nie istnieją ani tak zwane obiekty niewojskowe, ani względy uczuciowe. Kraje nieprzyjacielskie winny zostać starte z powierzchni ziemi”.
      A więc gdzie tutaj widzisz miejsce po polskiej stronie na jakąś bezzasadną nienawiść? W obliczu takich zaszłości można jedynie powiedzieć, że to zdrowy instynkt samozachowawczy nakazuje ludziom w tym kraju, a także w wielu innych, które doświadczyły niemieckiego modus operandi zachować co najmniej dozę rezerwy wraz z nieufnością względem poczynań tego państwa. Przecież nie wpuścisz spokojnie do swojego domu patologicznego sadysty albo zbiorowego zabójcy, zwłaszcza, że otwarcie kiedyś deklarował, że w jego mniemaniu nie jesteś człowiekiem, czyż nie? Proste jak konstrukcja cepa.
      W zasadzie ze świeczką szukać nie tylko krajów, ale także zupełnie neutralnych ludzi po całym szerokim świecie, którzy darzą jakąś szczególną sympatią właśnie Niemców, gdzieniegdzie co najwyżej ich tolerują z różnych względów, ale o jakiejś zażyłości nie może być mowy, do czego zresztą przyczyniła się nie tylko krwawa i burzliwa przeszłość w całej niemal Europie, ale obecnie także arogancja takich trolli, jak ty sam, tak więc dla tych, którzy demonizują cały naród niemiecki jako jedną całość i przekonują, że jest z gruntu krwiożerczy, być może nieświadomie jesteś wodą na młyn i pożytecznym idiotą, który swoimi komentarzami ochoczo ładowanymi w kabel idealnie wpisuje do ich stereotypów, uzasadniając w ten sposób ich stanowisko i tezę.
      Na szczęście znam osobiście znam całkiem normalnych i przyzwoitych Niemców, którzy zdolni są do całkiem normalnych ludzkich odruchów i gestów. Każdy jest indywidualistą i na tym poziomie odpowiada sam za siebie, może tylko na poziomie zbiorowym, z uwagi na kulturę, oraz zabiegi wychowawcze na różnych płaszczyznach, Niemcy, w przeciwieństwie do innych nacji, a zwłaszcza do Polaków, zbyt łatwo uginają się pod presji ogółu i z tego indywidualizmu zbyt szybko rezygnują, czego przykładem może być nie tylko demokratyczne wybranie dyktatora w latach trzydziestych i jego władza bez granic i oporu, ale także chociażby druga skrajność, która część tego kraju nawiedziła, czyli komunizm. W NRD doprowadzono go niemal do takiej perfekcji, że nawet moskiewscy dygnitarze wizytujący to państwo cmokali z podziwu i zazdrości, widząc jak sprawnie można trzymać wszystkich pod butem w rozwiniętym do granic absurdu systemie wzajemnej inwigilacji, natomiast Polska była dla nich ogromnym utrapieniem i zakałą systemu, bo niemal każdy robił wszystko po swojemu, a widząc kogoś w potrzebie wolał pomóc, niż zaszkodzić. Cóż można by rzec, że to taka cecha narodowa, oprócz niewątpliwie wielu pozytywnych i szlachetnych trafiła się jedna paskudna, która dosyć skutecznie przesłania te dobre i dzięki gigantycznemu wpływowi ogółu na jednostkę można zrobić z niej bez większego oporu i za jej zgodą posłusznego wykonawcę nawet najbardziej ohydnych poleceń.
      "Niemcy ponad wszystko" tak brzmi tytuł hymnu narodowego, zresztą co tam hymn, nawet muzyka rockowa na rynek wewnętrzny, z niemieckojęzycznymi tekstami, jaką robi chociażby zespół Ramstein leci kawałek po kawałku w rytm marsza, co doskonale oddaje stan ducha narodu i podsumowuje mój nieco przydługi koment, chociaż, nawet gdybym pisał przez cały rok, to nie rzuciłbym pełnego światła na to zagadnienie, więc tym bardziej nie udało mi się tego zrobić w kilku akapitach, aczkolwiek mam nadzieję, że komuś przynajmniej w skrócie przybliżyłem miejsce „gdzie jest pies pogrzebany".

    • Zdzislawa von Nygusowa
      Zdzislawa von Nygusowa Rok temu

      @Kris Fekete Hejt ,jad i bezzasadna nienawisc jest wylewana ale na Niemcy i narod Niemiecki.Polska historia wogule mnie nie interesuje jest za nudna ,same przegrane wojny ,bezmyslne chaotyczne zrywy i powstania nie podparte zadnym mysleniem strategicznym i na koniec pijana szlachta ktora doprowadzila kraj do ruiny i upadku.Nie wspominajac o sanacji.

    • Kris Fekete
      Kris Fekete Rok temu +3

      @Zdzislawa von Nygusowa Otton nie miał nic wspólnego z chrztem Polski, gdyż do tego przyczynili się biskupi czescy przed ślubem Mieszka z Dobrawą, poza tym, rzecz miała miejsce przed jego narodzinami, gdyż urodził się w roku 980. Jedyne do czego przyczynił się ów władca, to symboliczne nałożenie diademu Chrobremu w roku 1025 podczas jego koronacji, która oznaczała awans z księcia na króla. Po prostu był pod ręką jako najbliżej urzędujący chrześcijański monarcha w ówczesnej Europie, który mógłby dokonać tego aktu i tyle w temacie. W tamtych czasach nie było jeszcze tanich linii lotniczych. Tak więc przed wylewaniem hejtu i bezzasadnej nienawiści sugeruję sprawdzać fakty, gdyż wychodzisz na nieuka napędzanego niezdrowymi emocjami, co widać po twoich pozbawionych merytorycznych treści i argumentów komentach.

  • Anna Młochowska
    Anna Młochowska Rok temu +2

    Moi przodkowie od XVI w. mieszkają na Mazowszu. Młochowscy jako, że z Młochowa. Jednak nasz herb Belina pochodzi od Czechów, którzy migrowali na Mazowsze w XI w.. Być może więc, jest tam jakaś Czeska domieszka. Nie zdobyłam się na badanie genetyczne, bo w moim odczuciu mam słowiańską urodę i takiego pochodzenia się spodziewam, choć fakt, życie potrafi zaskoczyć.

  • aniontko Ka
    aniontko Ka Rok temu +24

    Przepraszam za pytanie :) Mam wrażenie, że mówi Pan z obcym akcentem, skąd Pan pochodzi?

    • Nikodem Wroniecki
      Nikodem Wroniecki 9 miesięcy temu +1

      @Skarbek Złocisty sam nie wiesz czy on/ona nie jest jakimś lekarzem od wymowy i może wie jak się mówi z jakąś wadą wymowy

    • Jan
      Jan 9 miesięcy temu

      Z Ukrainy 😄

    • Zajcev JD
      Zajcev JD 10 miesięcy temu +1

      @Skarbek Złocisty Ale skoro chuja wiesz to po co się wypowiadasz?

    • Skarbek Złocisty
      Skarbek Złocisty 10 miesięcy temu +1

      Po prostu zwykła wada wymowy...

    • PlazmoPsychoNator
      PlazmoPsychoNator 10 miesięcy temu

      People have different voices and they all sounds different, which counts with the fact that it may seem as if it was not e.g. a Pole.

  • Kuba Szczepanik
    Kuba Szczepanik Rok temu +4

    Jestem z Częstochowy i nie wiem co o tym myśleć. Moi przodkowie na 100% ze Ślązakami nie mieli nic wspólnego, a innej informacji w filmie na ten temat niestety nie otrzymałem 🤷‍♂️

    • Gisela Leibner
      Gisela Leibner 2 miesięcy temu +1

      No wlasnie szkoda ze poludnie Polski jest malo opisane. Ja jestem slazaczka z Niemieckim rodowodem. No nie kazdy moze miec taty o 2 roznych imionach

  • mira Franka
    mira Franka 6 miesięcy temu +10

    ale dobré video pěkné vyjasněno a rozuměl jsem skoro všemu :)

    • javka67
      javka67 5 miesięcy temu +4

      jako se żikel , pekne , pekne

  • Kazikxdx
    Kazikxdx 8 miesięcy temu +1

    We Wrocławiu również znajduje się orginał Pana Tadeusza. Przywieziony ze Lwowa w 1945 roku.

  • Matix król
    Matix król Rok temu +5

    #PomysłyODwidzòw
    A co gdyby Ameryka została odkryta XXI wieku

  • andrzej stoltmann
    andrzej stoltmann Rok temu +2

    jesli chodzi o Kaszuby ,to ja wlasnie nim jestem ,chociaz warto wspomiec o dawnych Folwarkach czy Majatkach,wlasnie moj rod sie z takowych wynosi ,tak ze korzenie mam Austriacko Niemieckie...

  • B0bEu Mapping
    B0bEu Mapping 5 miesięcy temu +3

    5:05 To się zgadza... mieszkam w dolnośląskim i mam ,,kresowe", a także niemieckie pochodzenie (wiem data)

  • Naitsabes 48
    Naitsabes 48 Rok temu +5

    Pochodzę z Koszalina. To mój dom moje miasto. Ostanio właśnie szukałem informacji na temat swojego pochodzenia. Moi przodkowie praktycznie w 75% pochodzą z Wielkopolski(byli między innymi w pierwszej grupie 500 polskich osadników przybyłych do Koszalina z Gniezna w 1945.
    Natomiast 25%pochodzi z okolic Lwowa. Pozdrawiam!
    🇵🇱🇵🇱🇵🇱🇵🇱

  • Bartek Godlewski
    Bartek Godlewski 2 miesięcy temu +36

    pomysl na odcinek: Jak Polska byla taka tolerancyna i goscinna dla ludzi wyznania mojzeszowego i Polacy sa najliczniejsza grupa ktora otrzymala miano " Sprawiedliwych wśród Narodów Świata". Moze uda panu sie wytlumaczyc dlaczego "ludzie wybrani" nienawidza tak Polski i Polakow

    • Bartek Godlewski
      Bartek Godlewski 9 godzin temu

      @Emilia Ludwa chciałbym żeby na kanale się taki film pojawił, żebym mógł pokazać go szkockim kumpla, bo oni nie rozumieją i się pytają czemu nie chcemy im oddawać spadków itp. Więc taki filmik zrobiony prefesionalnie z angielskimi napisami by im wszystko wyjaśnił. Pozdrawiam

    • Emilia Ludwa
      Emilia Ludwa 20 godzin temu

      @Bartek Godlewski Przepraszam, ale mam alergie na tupet i bezczelność , o której Pan Chciał obejrzeć film.

    • Bartek Godlewski
      Bartek Godlewski 22 godzin temu

      @Emilia Ludwa mi nie trzeba tłumaczyć tylko chciałbym, obejrzeć film zrobiony na ten temat na tym kanale :/

    • Emilia Ludwa
      Emilia Ludwa 22 godzin temu

      Bo liczy się interes. Bo maja zamiar wrócić na te ziemie, bo pomysł na własne państwo na bliskim wschodzie okazał się strategiczną porażka. Robią więc przygrywkę do rozgrywki o majątek, odszkodowania, od nas. . Jak się uda wyrwać tyle ile żądają to i przyjdzie łatwo rozdawać karty i nad Wisła, na Ukrainie zachodniej i gdzie tam jeszcze ....... będą barany , co nie potrafią się ogarnąć w obronie swoich interesów..

    • Halina Tumasz
      Halina Tumasz 11 dni temu +2

      Bo oni nie liczą się z nikim i z niczym. Myślą tylko o sobie...

  • krzysztof frańczak
    krzysztof frańczak Rok temu +1

    #PomysłuODWidzów może odcinek co by było wtedy kiedy Niemcy nigdy by się niezjiednoczyły

  • Irena Poździał
    Irena Poździał Rok temu +72

    Wszyscy jesteśmy wymieszani przez wojny przesiedlenia miłość 🤔ale tam dom twój gdzie serce twoje 🙂🙂

    • Hubert Szadurski
      Hubert Szadurski 5 miesięcy temu

      @Johann - W żadnym wypadku. Jeśli można o czymś tak powiedzieć to unii polsko-litewskiej.

    • Johann
      Johann 5 miesięcy temu

      Polska przez wieki to panstwo wielonarodowe!!@Hubert Szadurski

    • Hubert Szadurski
      Hubert Szadurski 11 miesięcy temu +4

      @Irena Poździał - Zdecydowanie nie. Gdyby tak było nasza tożsamość etniczna, językowa czy też kulturowa nie przetrwałaby po dzień dzisiejszy. Jeśli przetrwała oznacza to, że była dominująca.
      Oczywiscie takie sytuacje miały miejsce w historii naszego kraju, jednakże nie na tąka skalę aby Polacy przestali być Polakami.

    • Irena Poździał
      Irena Poździał 11 miesięcy temu +3

      @Hubert Szadurski może bzdura może samo życie 🤔🙂

    • Hubert Szadurski
      Hubert Szadurski 11 miesięcy temu +2

      Straszliwa bzdura.

  • Polak W Norwegii
    Polak W Norwegii Rok temu +1

    Elo , ja pochodzę ze Szczecina ! A raczej z Polic ale aktualnie zamieszkuje Norwegię 😊

  • Mateusz_Kox8102
    Mateusz_Kox8102 Rok temu +27

    Słuchając opowieści mojej rodziny i patrząc na drzewo genealogiczne i różne dokumenty to raczej jestem w 100% polskim Polakiem 🇵🇱😀😁🇵🇱

    • Leon Salomon
      Leon Salomon 2 miesięcy temu

      @PatrykB🇵🇱 nie pogardzaj tymi10% niepewnosci !

    • Goffer
      Goffer Rok temu +3

      Nie da się być w 100 procentach Polakiem. Jeśli jesteś pewien/pewna, że nie jesteś kimś np z południowej, zachodniej Europy to prawdopodobnie możesz być bałtem, bałkańczykiem albo porostu wschodnim Europejczykiem

    • PatrykB🇵🇱
      PatrykB🇵🇱 Rok temu

      Ja chyba 100% Polakiem chociaż nie mogę mieć pewności ponieważ o ile większość rodziny mam z Małopolski to mam babcię z Warszawy. Więc jeśli miałem w rodzinie kogoś pochodzenia żydowskiego a chyba nie ale jeśli tak to i tak około 90% polak

    • Światowe Wysiłek
      Światowe Wysiłek Rok temu +3

      A ja chyba Niemcem bo mieszkam w rawiczu

  • Mateusz Gołębiowski

    Jestem w dosłownie 90 procentach Litwinem a w pozostałych 10 Rosjaninem dziękuję dobranoc

  • A TaleS
    A TaleS 7 miesięcy temu +2

    Ze względu na naszą historię, ten film spala na panewce i może być tylko mało wiarygodną ciekawostką.

  • Tomasz Włodarkiewicz
    Tomasz Włodarkiewicz 4 miesięcy temu +2

    Hej. Warto by było zwrócić uwagę na to, że po IIWŚ również zamieszkało u Nas sporo Greków. Fakt, że w latach 70-tych większość z nich wróciło do swojej ojczyzny, ale napewno zostawili jakiś ślad genetyczny w PL.

    • Mea
      Mea 3 miesięcy temu +1

      Zgadza sie.
      Mojej babci dobra kolezanka miala meza Kostka- Greka....pamietam go do dzis Kostek smiesznie mowil i zmarl na raka.zlosliwy..mialam moze z 4 latka ale pamietam.

  • Miroslav Franka
    Miroslav Franka 2 miesięcy temu +1

    všichni mají svoje kořeny ale také mě připadalo jak kdyby jsme všichni byly si vzájemně spojení

  • Bart Waldera
    Bart Waldera Rok temu +43

    Mieszkam w Zielonej Górze i wiem że jestem z pochodzenia Holendrem bo mój dziadek i babcia od strony mamy są Holendrami, dziadek ze strony taty jest Polakiem a babcia Czeszką. Moi rodzice się poznali bo mama przyjechała do polski na studia i się zakochała i została w Polsce. Dlatego jestem w częściowo Polakiem, Czechem i Holendrem.

  • Torcipa NIGDY
    Torcipa NIGDY Rok temu

    Ten film bylby rzetelny jakby analizowal "dna" od czasów początków Polski czyli od Mieszka a nawet jeszcze wcześniej.

  • White
    White Rok temu

    #Pomysł zrób odcinek na temat gdyby mars nadawał się do życia

  • bruno borman
    bruno borman Rok temu +2

    Czy ten kraik o bardzo niepewnej historii jest podstawa naszej Europy.Sa ogromne watpliwosci,tak nalezy to traktowac.Wielu tzw.repatryjantow,a to tak naprawde wielki margines

  • michal3141
    michal3141 Rok temu

    Bardziej historyczny i etniczny niż genetyczny. Dokładej analizy genetycznej jeszcze nie mamy. I tak najbardziej czyści genetycznie Polacy są na wsiach :) W miastach było dużo różnych egzotycznych domieszek.

  • Beata D.beatka170265
    Beata D.beatka170265 5 miesięcy temu

    W 2.12 widac na budynku slady powodzi blotnej od chodnika widac ramy od okien,ciekawa jestem ile jest zakopane tam,jedno czy wiecej pięter.
    Zdrawiam.

  • Das Boot
    Das Boot Rok temu +6

    *Czesc ;o) A co to za roznica, jakie genetyczne DNA ma kazdy z nas poslugujacy sie jezykiem polskim ?? Polskosc - to jak najbardziej jest NORMALNOSC i STAN UMYSLU - a nie zapis genetyczny DNA !!!! Pozdrawiam serdecznie moich ziomali kochanych - gdziekolwiek byscie nie mieszkali na swiecie !!!!*

    • Szymon Stojek
      Szymon Stojek Rok temu +2

      @dueeh nyyu Nie zgadzam się, ponieważ polaków było bardzo dużo w terenach wiejskich np województwo Tarnopolskie, Nowogródzkie, Wileńskie te regiony są typowo wiejskie i były zamieszkiwane głównie przez polaków. Oprócz tego Polacy jeszcze byli na Podolu, Żytomierzu i za tarnopolską. Jak chodzi o województwo Stanisławowskie to tam nie było aż tak dużo polaków ale więcej niż na Wołyniu ( w procentach ) przed 1939.

    • dueeh nyyu
      dueeh nyyu Rok temu

      ej ale wy wiecie że na Ziemiach Odzyskanych jest mało osób z Kresów, bo na Kresach poza dużymi miastami nie było Polaków raczej.

  • Pioter Pioterowicz
    Pioter Pioterowicz Rok temu +28

    Może zrób film o tym kto nam się wpiepszył z buciorami do Polski

    • Yolanta Dianow
      Yolanta Dianow 11 miesięcy temu

      A to teraz wiadomo USA i UE tylko w buciorach wojskowych prosto od Merkel

  • Bożenna Maciejewicz
    Bożenna Maciejewicz 6 miesięcy temu +1

    Dzień dobry mój dziadek pochodził z Kresów był kapitanem nazywał się Konstanty Maciejewicz mówili na niego kostek w Szczecinie powstało muzeum jego imienia oraz jest szkoła morska jego imienia a także muzeum byłam małym dzieckiem kiedy zmarł i niestety nie pamiętam mojego dziadka

  • Bartosz Caruk
    Bartosz Caruk Rok temu +5

    Moja rodzina pochodzi z regionów Białej Podlaskiej, Lublina z tym, że duża część jeszcze w czasach zaborów wyemigrowała do Kanady i USA i zmieniła nazwisko pod anglojęzyczną wymowę, z tych którzy zostali sporo trafiło na Pomorze i Dolny Śląsk.

  • Kacper Kalin
    Kacper Kalin Rok temu +5

    Bardzo wartościowe informacje. Czy możesz jednak unaturalnić swoją intonację, gdy czytasz przygotowany tak starannie materiał? Oglądam z zaciekawieniem już kolejny epizod i sprawia mi trudność słuchanie jak akcentujesz, intonujesz. Dzięki.

  • Basia Moore
    Basia Moore 3 miesięcy temu

    Bardzo ciekawie ♡ dziekuje♡

  • Hussar
    Hussar 7 miesięcy temu +3

    Myślałem że wartość przekazywanej wiedzy w twoich filmach coś się poprawiła, ale jak widzę to nie, pozdro

  • Przemo Wyląg
    Przemo Wyląg Rok temu +1

    Chciałbym szanownemu Panu zwrócić uwagę aby przed nakręceniem następnego takiego filmu uważniej poczytał książki z historii i tak: do ziem zachodnich odzyskanych zalicza się Opole jako stolicę obecnie Śląska opolskiego a wcześniej stolicy( obecnie również) górnego Śląska ( nie mylić z Katowicami które są jedynie stolicą woj. Śląskiego i górnośląskiego okręgu przemysłowego) po drugie. Opole jest po Wrocławiu drugim miastem gdzie trafiło najwięcej kresowiaków..... Mógłbym tak wymieniać więcej ale nie chcę Szanownemu Panu większego wstydu robić. Pozdrawiam serdecznie

  • Globalista - Oskar Bednarski

    Przepraszam, że nie powiedziałem wystarczająco dużo o południu Polski, ponieważ temat górali jest bardzo ciekawy jednak skupiłem się głównie na miastach wojewódzkich, mam nadzieję- że wybaczycie. Swoją drogą jeśli jesteście z tych terenów to dajcie o sobie znać, piona! 👊🏻

    • Pino Kogut
      Pino Kogut 3 miesięcy temu +1

      @Virenal Odny tez Limanowa 👋🏼

    • SUNSAKI
      SUNSAKI 5 miesięcy temu +3

      Ja jestem z okolic Opola. Mieszkam w poniemieckim mieście, gdzie po wojnie na te tereny zostali przesiedleni Ukraińcy. Prababcia i pradziadek od strony mamy byli Ukraińcami. Natomiast mój dziadek od strony taty ma korzenie z Rosji. Trochę to pomieszane Haha. Wiem, że też ktoś jeszcze był Niemcem, ale oczywiście Polacy też byli. 😅

    • Kalinka My Love
      Kalinka My Love Rok temu +1

      Na górali szkoda czasu...to tacy Cyganie ...co własnej matce kurę ukradnie żeby mieć na wódkę...krótko mówiąc ..krętacze i to zachłanni..

    • Wyindywidualizowana humanistka
      Wyindywidualizowana humanistka Rok temu +1

      Podhale się melduje 👋🏞️

    • MILITAR
      MILITAR Rok temu +1

      Ja jestem z Małopolski

  • Hanna Osajda
    Hanna Osajda 4 miesięcy temu +4

    Geny to wędrówka ludów, zapisana w postaci kodu w każdej komórce naszego organizmu.

  • Lech Nejzdevětadevadesáteronásobitelnější

    Super materiál 🤘 pozdro

  • Ekipa X
    Ekipa X 5 miesięcy temu

    8:22 błąd, Prusacy a Prusowie to dwie zupełnie inne grupy etniczne i narodowości

  • AZsaturn
    AZsaturn Rok temu

    Po wojnie mało który mieszkaniec Warszawy mieszkał tam nadal. Zbyt wiele złych wspomnień. Zapomniałeś wspomnieć, gdzie się rozproszyli.

  • WitcherDAD
    WitcherDAD 8 miesięcy temu

    temat filmu cofniéty max 300 lat nie wyjasnia naszego pochodzenia , trzeba sie cofnác 300 000 lat do Afryki , a potem przesledzic reszté od min 12 000 do dzis.
    Niewykonalne w 15 minut . Tereny Polski sa naszym domem od okolo 9000 lat , a nie od VI wieku jak to sie wmawia na historii od czasów Gustawy Kossiny. Prostowanie tego juz trwa od 10 lat dzieki genetyce genealogicznej .

  • Janina Wojciechowicz
    Janina Wojciechowicz 9 miesięcy temu +1

    Rodzina moja to mama ze Lwowa a rodzina ojca z Wilna a my już na ziemiach odzyskanych i czujemy się związani ze wschodnią częścią Europy

  • Truskawkowa Żabka
    Truskawkowa Żabka Rok temu +2

    #pomysł
    co by było gdyby Korea Północna zaatakowała Koree Południową

    • javka67
      javka67 5 miesięcy temu

      Oj ! to by się dopiero pomieszali !

  • Mar Zar
    Mar Zar Rok temu

    gdzie można takie badania zrobić i jaki to koszt?

  • mateusz wesoly
    mateusz wesoly 11 miesięcy temu

    W moim mieście była taka historia gdzie facet miał dom 1/3 była niemiecka a reszta polska i tam była granicą polska niemiecka po 1wś

  • Krys Top
    Krys Top 6 miesięcy temu +1

    Oj radziłbym się bardziej postarać o fakty zanim się za coś bierze :D

  • Rysiek Rychu
    Rysiek Rychu Rok temu +1

    A Suwałki!?? Już jak mówisz to i o Suwałkach trzeba było powiedzieć coś. Kawałek historii. 🧐🧐🙄💪

  • HarcerskiPierożek
    HarcerskiPierożek 9 miesięcy temu +1

    Moja rodzina była jedną z szlacht lwowskich a nasza rodzia tak od ok20 pokoleń jest na terenie polski a przybyliśmy z włoch.

  • Róża Stulistna
    Róża Stulistna Rok temu +6

    Dziadkowie z Mazowsza,rodzice urodzeni tamże. Po II WŚ dziadkowie za chlebem wyruszyli na zachód. Urodziłam się i mieszkam w Zachodniopomorskim czyli jestem morską mazowszanką. Propozycja polskie związki z Wenedami i Łużyczanami

  • Irek Danczak
    Irek Danczak Rok temu +1

    No i bardzo mi miło bom z Galicji

  • menteZ
    menteZ Rok temu +1

    Moim jedynym zagranicznym potomkiem jest mój pradziadek który był w połowie niemcem

  • Kevinek
    Kevinek Rok temu +12

    #pomysłyodwidzów Co by było gdyby Węgry w okresie osiadania Słowian nie rozdzieliły nas od południowych krai pochodzenia również słowiańskiego? Czy unifikacja ludów słowiańskich by była możliwa? Co by się stało gdyby taka nastąpiła i w jaki sposób by mogła wpłynąć na czas rzeczywisty?

  • Konrad Zubko
    Konrad Zubko Rok temu +1

    Jeden pradziadek pochodził z Kociewia, był pruskim celnikiem na granicy z Holandią. Drugi pradziadek pochodził z Kaszub, był rolnikiem. Trzeci pradziadek pochodził z Polesia, był zubożałym szlachcicem, przez co stracił ten status. Czwarty pradziadek był narodowości ukraińskiej, i tu więcej nic nie wiem. Podsumowując z poddanych Cesarza Niemiec i Cara Rosji wyszedł Polak.

  • Krzysztof Wesołowski
    Krzysztof Wesołowski Rok temu +56

    Cześć. Urodziłem się i od zawsze mieszkam we Wrocławiu. Historia i pochodzenie mojej rodziny jest naprawdę fascynujące. Mama taty i tata mamy są Polakami z obecnej Ukrainy. Babcia ze Lwowa(jest repatriantką), a dziadek z okolic(rodzice repatrianci, dziadek urodzony we Wrocławiu). Tata taty był z daw. województwa Kieleckiego. Mama mamy z kolei pochodzi z granicy mazursko-podlaskiej. A poza tym robisz świetne materiały i super content. Oby tak dalej.

    • PiotrHo4
      PiotrHo4 Miesiąc temu

      @Vanilla chodzi tu o pochodzenie genetyczne.

    • Krzysztof Wesołowski
      Krzysztof Wesołowski Rok temu +3

      @pan dzban Przykro mi. Niech Pan świeci nad duszami twojej rodziny. Wszystkimi.

    • sanproekt
      sanproekt Rok temu

      @Bojara dokładnie. Szlachcice w sianowian (nie tylko w Rosji). Tylko słowo istnieje szersze i dłużej. Nazwisko mogło powstać i raczej powstało, od kogoś kto panoszył się. Lub był bogaty. Szlachcic raczej nie miał nazwiska "Szlachcic" :)
      Ale jakie to ma znaczenie. Szukać coś tam we "krwi" w XXI wieku może tylko idiota :)

    • Bojara
      Bojara Rok temu +1

      @sanproekt mi się wydaje że bojarowie to szlachcicowie Rosyjscy przynajmniej tak mi pisało w książce od historii. Możesz mieć rację co do pochodzenia chociaż wątpię, że mam coś z Bułgarii.

    • pan dzban
      pan dzban Rok temu +4

      @Krzysztof Wesołowski Jak mam nie pamiętać, jak moja rodzina od strony ojca ucierpiala od tych ukraińskich bestii. Na Wołyniu zostali zamordowani między innymi moi pradziadkowie, ich córka a moja babka była w polu i dzięki temu przeżyła. Zmarła jak miałem 21 lat, to był 96r. O tym wszystkim dowiedziałem się wiele lat po jej smierci. Żałuję że nie miałem okazji osobiście z nią porozmawiać o tych sprawach, ale wtedy nie mówiło się na te tematy, a może Ci co to przeżyli nie chcieli wspominać tego horroru. Dziś bym wiedział o co pytać babcię.

  • Małgorzata Duma
    Małgorzata Duma 6 miesięcy temu

    A Wrocław, tutaj prym wiodą "krakusy , potem rzeszowiacy Zachodni, oraz trochę południowych poznaniaków, lwowiacy to namiastka,
    Rodowita wrocławianka z pochodzenia krakowianka

  • Artur Antolak
    Artur Antolak Rok temu

    Ja wiem że posiadam korzenie Litewskie ze strony matki. Była to litewska szlachta, która osiedliła się na Zamojszczyźnie w czasach rozbiorów

  • Slav 88
    Slav 88 5 miesięcy temu +1

    Toruń był zawsze w znacznej części zasiedlony niemieckimi mieszkańcami.
    Żydów było tu bardzo mało.
    To miasto założyli Krzyżacy i było to pierwsze niemieckie miasto na ziemiach wschodnich.
    30% moich znajomych z Thorn ma niemieckie korzenie.
    Sam pochodzę z mieszanej,niemiecko-polskiej rodziny.
    Po wojnie przyjechało tu sporo przesiedleńców z polskich kresów, ale nie byli tu mile widziani i do dziś widać różnice kulturowe między nimi a miejscowymi.

  • Olo
    Olo Rok temu +1

    2:49 ładny fragment na górę Chomiak co na terytorium Ukrainy, około Bukowela)

  • Fea Rless
    Fea Rless Rok temu +63

    #POMYSŁ Co by było gdyby Śląsk nie odpadł od Polski w 14. wieku?

    • Max Pejs
      Max Pejs Rok temu

      @szakal Pewnie masz rację tylko, że kujawy i ziemia sieradzko - łęczycka należała do synów Konrada i w ewentualnej wojnie z Henrykiem staneli by po stronie ojca dodając, że sam Henryk Pobożny miał wielu synów w tym nieszczęsnego politycznego fajtłapę Rogatkę więc po jego śmierci (naturalnej) doszło by i tak do podziału jego państwa i w tym do pogłębienia rozbicia dzielnicowego, kiedy sam Łokietek miał tylko jednego żywego syna (dwóch na szczęście zmarło w dziecinnym wieku) więc tu napewno on sam miał łatwiej....

    • szakal
      szakal Rok temu

      @Max Pejs Chyba miałby łatwiej niż Łokietek...
      I taki Przemysł II koronował się mając Gdańsk, Wielkopolskę i Kraków, czyli dużo Henrykowi nie brakowało...
      Jak widzimy z historii mazowsze nie było aż tak niezbędne;) a z tego co kojarzę (może źle) to Henryk miał już 2 z 3 "najważniejszych" dzielnic, skoro tytułował się książę Śląski, Krakowski i Wielkopolski. Przy założeniu że to co zjednoczył Łokietek + Śląsk utworzy Koronę , zostaje ten nieszczęsny Sandomierz ...+ odzyskać Opole ... Pytanie jest tylko o Pomorze Gańskie mamy jeszcze kupę lat zanim zakon tam wejdzie ale na zaproszenie -.- i czy kraje sąsiednie miały jakieś zajęcie na innych granicach :P
      Przecież za Łokietka też pokojowo się nie zjednoczyli, wojny były i to nawet z ingerencją sąsiadów...

    • Max Pejs
      Max Pejs Rok temu

      @szakal Znaczną część kraju kontrolował również Konrad Mazowiecki więc nie wiadomo czy by mu się by udało mogło dojść do krwawej jatki pomiędzy książętami którą mogli by również wykorzystać sąsiedzi można gdybać co by było gdyby Batu chan jednak nie uderzył na Polskę, uważam, że zjednoczenie kraju przez Henryka było by jednak mało prawdopodobne skoro jeszcze przed najazdem Mongołów za jego panowania usamodzielnili się od niego z ziemi sandomierskiej Bolesław Wstydliwy i książę opolski Mieszko Otyły których księstwa zhołdował jego ojciec...

    • szakal
      szakal Rok temu +3

      Bardziej co by było gdyby Henryk Pobożny zjednoczył Polskę dzielnicową a był bardzo blisko, gdyby nie mongoły i jego śmierć:/

    • yoorek I.
      yoorek I. Rok temu +1

      @Max Pejs Czy to znaczy ,że Królestwo Polskie sprawowało władzę na Śląsku?Oczywiście ,że nie.W 1339 r.Kazimierz Wielki zrzekł się praw do Śląska na rzecz Luksemburgów.Jak piszesz o historii Śląska,to nie próbuj manipulować,gdyż co niektórzy uczą się historii z YT.

  • MakaPaka Konsumuje Ryż
    MakaPaka Konsumuje Ryż 10 miesięcy temu +1

    Moje znajomości moich przodków ograniczają się do pradziadków.. nigdy się tym nie interesowałem jakoś

  • Matthew Dee
    Matthew Dee Rok temu

    Większość ludzi z miast, to byli ludzie napływowi ze wsi, dawni prawdziwi mieszkańcy miast od dawna nie istnieją

  • kateina5
    kateina5 Rok temu +1

    1:19 "Polacy stanowili w swoim Państwie zaledwie 40%...." Błąd logiczny, ponieważ nie była to Polska a Rzeczypospolita Obojga Narodów, czyli państwo złożone z Korony Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego o czym nie pamiętamy. Wielkie Księstwo Litewskie obejmowało obszar dzisiejszej Litwy i Białorusi, a w największym zasięgu terytorialnym (XIV-XVI wiek) również środkowej i częściowo, wschodniej i południowej Ukrainy, zachodnich kresów Rosji, Podlasia oraz skrawków Mołdawii więc to nie była Polska jak się niektórym wydaje i składała się z wielu narodowości.

    • sannio komi
      sannio komi Rok temu

      A jak ktoś ma dziadka który urodził się w niemcech to mam geny niemca?

  • Dr Neko
    Dr Neko Rok temu +1

    Sami Polacy, centralna Polska, herb od XIV wieku (oczywiście obecnie nieużywany), w XVIII wieku doszła domieszka niemiecka z Polski Płn.

  • Kevinek
    Kevinek Rok temu +1

    A i ja osobiście mam bardzo zmieszane korzenia pochodzenia.
    Ale najważniejsze że jestem minimalnie w 99% Polakiem :D

  • Nikodem Witkowski
    Nikodem Witkowski Rok temu +1

    #pomysłyODWIDZÓW.
    Ciekawostki o podobnej szweckim

  • poll195
    poll195 Rok temu +2

    Śląsk autochtonów ma bliżej kulturowo do Czech i Niemiec.

  • Martin Michalik
    Martin Michalik 4 miesięcy temu +1

    Slováci su asi horné Maďarsko podľa thumbnailu✌️🇸🇰 dzięki

  • Jaros 9
    Jaros 9 Rok temu +6

    Taka ciekawostka we wschodniej Polsce a konkretniej okolice Bugu, prawie do połowy XX wieku nie mówiono po polsku a po hahlacku taka mieszanka polskiego i bardziej ukraińskiego.